TOP termékek

Tanúsítvány

Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Egészség blog

Az articsóka 12 legfontosabb hatása

Eszter
Eszter
2021.08.22 19:20
Az articsóka 12 legfontosabb hatása

Táplálkozási célokra elsősorban kedvező élettani hatásai miatt használják: potenciálisan erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, és védelmet nyújthat az olyan betegségek ellen, mint az érelmeszesedés, a szívroham és a stroke.

Tájékoztató jellegű leírásunkban nem konkrét termékek vagy azok tulajdonságai szerepelnek, hanem tudományos szakirodalomban fellelhető, vizsgálatokkal alátámasztott tények növényekről, gyógynövényekről, élelmiszerekről és azok hatásairól az emberi szervezetre.


Az articsóka

 

Az articsóka sokoldalú étel, fészkes virágzatú, bogáncs fajta.

Méregteleníti a szervezetet, javítja a máj egészségét, regenerációját, és segít az emésztési problémákban, például emésztési zavarokban, székrekedésben, irritábilis bél szindrómában (IBS) és hasmenésben 

  • potenciálisan erősíti az immunrendszert,
  • csökkentheti a koleszterinszintet,
  • javíthatja a szív egészségét,
  • segíthet a vérnyomás szabályzásban,
  • javíthatja a máj egészségét,
  • csökkentheti a másnaposság tüneteit
  • segíthet kiegyensúlyozni a vércukor szintet
  • segíthet a simább bélmozgásban
  • segíthet hasmenés esetén
  • javíthat IBS (irritábilis bél szindróma) esetén a tüneteken
  • javíthatja az agyműködést
  • fokozhatja a csontok ásvány anyag anyagcseréjét

Mi az az articsóka?

Az articsóka ehető növény, latin neve a Cynara cardunculusŐshonos a mediterrán régióban, elsősorban ezért ott használják a legtöbbet a konyhában. A francia konyha egyik legkedveltebb alapanyaga! Az articsóka egész Európában, a Közel-keleti országokban és Amerikában is megtalálható, de ázsiai országokban ritkábban fordul elő.

Az articsóka ehető része a virágfejben lévő rügy, mielőtt teljesen kivirulna. Az időzítés kulcsfontosságú a termesztésükben, mivel a virág teljes virágzása után kemény és szinte ehetetlen lesz. Ezenkívül a bogáncs egyik legkeresettebb része az „ articsóka szív”, amely az alap, amelyből a többi rügy kilép. Gyakran csemegének vagy legalábbis a növény legfinomabb részének tekintik, és általában drágább.

Az articsóka tápértéke

Az USDA szerint az articsóka kevés telített zsírt és koleszterint tartalmazhat, ugyanakkor gazdag rost- , vitamin- és ásványi anyagforrás. Vitaminokat tartalmaz, beleértve a C -vitamint , tiamint, riboflavint, niacint, folsavat, B -6 -vitamint , B -12, A, E, D és K -vitamint. Emellett ásványi anyagokat is tartalmaz, például kalciumot, vasat, cinket, nátriumot, káliumot, mangánt, foszfort és cinket.

Az articsóka egészségügyi előnyei

Javíthatja a máj egészségét

Az articsókát évszázadok óta májvédőként használták, de hatásuk pontos mechanizmusát addig nem sikerült teljesen megérteni, amíg a modern tudomány nem tudta megfelelően kutatni ezt a sokoldalú növényt.

Az articsókában található két antioxidánsról, a cinarinról és a szilimarinról kimutatták, hogy javítják a máj általános egészségét azáltal, hogy csökkenti a toxinok jelenlétét, és megkönnyíti azok eltávolítását a májból és a szervezetből. Egyes tanulmányok azt is kimutatták, hogy ezek az antioxidánsok aktívan elősegítik a sérült májsejtek újbóli növekedését és helyreállítását.

 

Javíthatja a szív egészségét

Az articsóka levelekben található egyes összetevőkről megállapították, hogy csökkentik a rossz koleszterin (LDL) szintjét és növelik a jó koleszterin (HDL vagy omega-3 zsírsavak) szintjét. A koleszterin egyfajta zsír, amely felhalmozódik a kardiovaszkuláris rendszer artériáiban, blokkolja a véráramlást, növeli a vérnyomást, és potenciálisan szívrohamhoz és agyvérzéshez vezethet. 

 

Segíthet a vérnyomás szabályozásában

Az articsóka gazdag káliumforrás, ez az alapvető ásványi anyag, hatással van a test számos szervrendszerére. A kálium segíthet semlegesíteni a felesleges nátrium hatását, amely felelős lehet a magas vérnyomásért. 

 

Segíthet a simább bélmozgásban

Az articsóka gazdag élelmi rostforrás, amely az egyik legkedvezőbb táplálkozási alapanyag az emésztőrendszer egészségének és működésének szempontjából. 

A rost enyhítheti a puffadást, görcsöket és általános kellemetlenséget a gyomorban. A rost a felesleges LDL -koleszterin (rossz koleszterin) csökkentésésben segít, ezáltal tisztítja az artériákat és tovább csökkenti a szívbetegségek esélyeit.

Az articsóka további előnyei az emésztés szempontjából az epehólyagra gyakorolt ​​hatása lehet. Az articsóka segíthet megnyugtatni a gyulladt epehólyagot, és segíthet epevezeték szűkület esetén.

Jó gyógymód lehet másnaposságra

Az articsóka  nagyon jó hatással lehet a májra, és a benne tárolt toxinok eltávolításával, valamint a vérben lévő toxinok szintjét is csökkentheti. Ezért az articsóka tökéletes gyógymód lehet a másnaposságra. Mediterrán területeken sokan rágcsálnak articsóka leveleket egy átbulizott éjszaka után.

Növelheti a csontok ásványi anyag sűrűségét

Az articsóka az egyik legjobb élelmiszer ha csontjaid egészsége érdekében vitaminokat és ásványi anyagokat szeretnél bevinni szervezetedbe. Magnézium, foszfor és mangán is nagy arányban van az articsókában. Ezek az ásványi anyagok elengedhetetlenek a csontok egészségének és sűrűségének növelésében, ezáltal csökkentve az olyan betegségek esélyeit, mint a csontritkulás.

Fokozhatja az anyagcserét

A magnézium és a mangán a szervezet anyagcsere -folyamatainak nélkülözhetetlen részei és jelentős mennyiségben találhatók meg az articsókában. A magnézium fontos része a fehérjeszintézisnek az egész testben, valamint optimalizálja a szervezet kalciumbevitelét, tovább erősítve a csontokat. A mangán kedvezően befolyásolja a koleszterin, az aminosavak és a szénhidrátok anyagcseréjét.

Javíthatja az agyműködést

Az articsóka számos aspektusa előnyös lehet az agy egészségére nézve. Az értágító hatása lehetővé teszi, hogy több oxigén jusson el az agyba a fokozott kognitív funkció érdekében. A articsókában  található jelentős mennyiségű foszfor alapvető az agysejtek működéséhez. A foszforhiányt a kognitív képességek súlyos csökkenésével hozták összefüggésbe, tehát érdemes figyelni a megfelelő foszforbevitelre.

 

Fogyasztási javaslatok

Otthoni elkészítés: Az articsóka főzése előtt mosd meg és vágd le a levelek végén lévő kis töviseket. Ezenkívül vágd le a felesleges szárat, mert az keserű ízű lehet. Az articsókát egy serpenyőben, vízben meg lehet főzni, hozzáadhatsz fűszereket is. Főzés után melegen vagy hidegen is fogyasztható. 

Préslé formában:

  • nem kell vele bajlódni, készen van
  • mindent tartalmaz, ami csak megtalálható az articsókában, hiszen a növény préselt leve, 
  • bármikor elővehető, azonnal fogyasztható
  • 2-3 evőkanál elegendő naponta

Figyelmezetés:

Keresztallergiát okozhat. Mint minden esetben, bármilyen egészségügyi probléma esetén konzultálj orvosoddal.

Ne fogyassz articsókát, amennyiben allergiás vagy bizonyos fészekvirágzatú növényekre (pl.: körömvirág, árnika, kamilla).


Az articsóka tehát jó lehet a: 

  • májnak
  • epének
  • vércukorszintnek
  • koleszterinszintnek
  • gyomornak
  • szívnek
  • segíti a sejtek tisztulását
  • segíti a szervezetet megszabadulni a toxinoktól

Források:

 https://www.organicfacts.net/health-benefits/other/health-benefits-of-artichokes.html

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2806
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4627240/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4477242/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6290539/
http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-0399-2_4
http://ict.sagepub.com/content/3/4/333.short
http://jpet.aspetjournals.org/content/310/3/926.short
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711308000305

 


Tájékoztató jellegű leírásunkban nem konkrét termékek vagy azok tulajdonságai szerepelnek, hanem tudományos szakirodalomban fellelhető, vizsgálatokkal alátámasztott tények növényekről, gyógynövényekről, élelmiszerekről és azok hatásairól az emberi szervezetre.


 

Hol találok articsókát?