TOP termékek

Tanúsítvány

Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz

Articsóka

 

Tájékoztató jellegű leírásunkban nem konkrét termékek vagy azok tulajdonságai szerepelnek, hanem tudományos szakirodalomban fellelhető, vizsgálatokkal alátámasztott tények növényekről, gyógynövényekről, élelmiszerekről és azok hatásairól az emberi szervezetre.


Az articsóka

Az articsóka sokoldalú étel, és bár sokan zöldségnek tartják, valójában bogáncs fajta.

Táplálkozási célokra elsősorban kedvező élettani hatásai miatt használják: potenciálisan erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, és védelmet nyújthat az olyan betegségek ellen, mint az érelmeszesedés , a szívroham és a stroke.

Méregteleníti a szervezetet, javítja a máj egészségét, és segít az emésztési problémákban, például emésztési zavarokban, székrekedésben, irritábilis bél szindrómában (IBS) és hasmenésben 

Mi az az articsóka?

Az articsóka ehető növény, latin neve a Cynara cardunculusŐshonos a mediterrán régióban, elsősorban ezért ott használják a legtöbbet a konyhában. Az articsóka egész Európában, a Közel-keleti országokban és Amerikában is megtalálható, de ázsiai országokban ritkábban fordul elő.

Az articsóka ehető része a virágfejben lévő rügy, mielőtt teljesen kivirulna. Az időzítés kulcsfontosságú a termesztésükben, mivel a virág teljes virágzása után kemény és szinte ehetetlen lesz. Ezenkívül a bogáncs egyik legkeresettebb része az „ articsóka szív”, amely az alap, amelyből a többi rügy kilép. Gyakran csemegének vagy legalábbis a növény legfinomabb részének tekintik, és általában drágább.

Az articsóka tápértéke

Az USDA szerint az articsóka kevés telített zsírt és koleszterint tartalmazhat, ugyanakkor gazdag rost- , vitamin- és ásványi anyagforrás. Vitaminokat tartalmaz, beleértve a C -vitamint , tiamint, riboflavint, niacint, folsavat, B -6 -vitamint , B -12, A, E, D és K -vitamint. Emellett ásványi anyagokat is tartalmaz, például kalciumot, vasat, cinket, nátriumot, káliumot, mangánt, foszfort és cinket.

Az articsóka egészségügyi előnyei

Javíthatja a szív egészségét

Az articsóka levelekben található egyes összetevőkről megállapították, hogy csökkentik a rossz koleszterin (LDL) szintjét és növelik a jó koleszterin (HDL vagy omega-3 zsírsavak) szintjét. A koleszterin egyfajta zsír, amely felhalmozódik a kardiovaszkuláris rendszer artériáiban, blokkolja a véráramlást, növeli a vérnyomást, és potenciálisan szívrohamhoz és agyvérzéshez vezethet. 

Segíthet a vérnyomás szabályozásában

Az articsóka gazdag káliumforrás, ez az alapvető ásványi anyag, hatással van a test számos szervrendszerére. A kálium segíthet semlegesíteni a felesleges nátrium hatását, amely felelős lehet a magas vérnyomásért. Ezért az articsóka értágító hatású lehet, és különösen hasznos azok számára, akik már szedik a magas vérnyomás elleni gyógyszereket a káliumhiány hatásainak megelőzése érdekében. 

Javíthatja a máj egészségét

Az articsókát évszázadok óta májvédőként használták, de hatásuk pontos mechanizmusát soha nem sikerült teljesen megérteni, amíg a modern tudomány nem tudta megfelelően kutatni ezt a sokoldalú növényt.

Az articsókában található két antioxidánsról, a cinarinról és a szilimarinról kimutatták, hogy javítják a máj általános egészségét azáltal, hogy csökkenti a toxinok jelenlétét, és megkönnyíti azok eltávolítását a májból és a szervezetből. Egyes tanulmányok azt is kimutatták, hogy ezek az antioxidánsok aktívan elősegítik a sérült májsejtek újbóli növekedését és helyreállítását.

Segíthet a simább bélmozgásban

Az articsóka gazdag élelmi rostforrás, amely az egyik legkedvezőbb táplálkozási alapanyag az emésztőrendszer egészségének és működésének szempontjából. 

A rost enyhítheti a puffadást, görcsöket és általános kellemetlenséget a gyomorban. A rost a felesleges LDL -koleszterin (rossz koleszterin) tisztítócsapataként is működik, ezáltal tisztítja az artériákat és tovább csökkenti a szívbetegségek esélyeit.

Az articsóka további előnyei az emésztés szempontjából az epehólyagra gyakorolt ​​hatása lehet . Az articsóka segíthet megnyugtatni a gyulladt epehólyagokat, és megoldhatja az epe eltömődött csatornájának gyakori problémáját, ezáltal lehetővé téve a normális működést. 

Jó gyógymód lehet másnaposságra

Az articsóka  nagyon jó hatással lehet a májra, és a benne tárolt toxinok eltávolításával csökkentheti az elzáródásokat, valamint a vérben lévő toxinok szintjét. Ezért az articsóka tökéletes gyógymód lehet a másnaposságra. Sokan rágcsálnak articsóka leveleket egy átbulizott éjszaka után.

Növelheti a csontok ásványi sűrűségét

Az articsóka az egyik legjobb élelmiszer ha piacon vitaminokat és ásványi anyagokat szeretnél bevinni szervezetedbe, például magnézium, foszfor és mangán nagy arányban van az articsókában. Ezek az ásványi anyagok elengedhetetlenek a csontok egészségének és sűrűségének növelésében, ezáltal csökkentve az olyan betegségek esélyeit, mint a csontritkulás.

Fokozhatja az anyagcserét

A magnézium és a mangán a szervezet anyagcsere -folyamatainak nélkülözhetetlen részei és jelentős mennyiségben találhatók meg az articsókában. A magnézium fontos része a fehérjeszintézisnek az egész testben, valamint optimalizálja a szervezet kalciumbevitelét, tovább erősítve a csontokat. A mangán kedvezően befolyásolja a koleszterin, az aminosavak és a szénhidrátok anyagcseréjét.

Javíthatja az agyműködést

Az articsóka számos aspektusa előnyös lehet az agy egészségére nézve. Az értágító hatása lehetővé teszi, hogy több oxigén jusson el az agyba a fokozott kognitív funkció érdekében. A foszfor, az articsókában potenciálisan megtalálható alapvető ásványi anyag is megtalálható az agysejtekben. A foszforhiányt a kognitív képességek súlyos csökkenésével hozták összefüggésbe, tehát érdemes figyelni a megfelelő foszforbevitelre.

Felhasználási javaslatok

Az articsóka főzése előtt mosd meg és vágd le a levelek végén lévő kis töviseket. Ezenkívül vágd le a felesleges szárat, mert az keserű ízű lehet. Az articsókát egy serpenyőben, vízben meg lehet főzni, hozzáadhatsz fűszereket is. Főzés után melegen vagy hidegen is fogyasztható. 

Figyelmezetés:  Bár az articsóka egy szuper növény, szinte minden élelmiszerhez kapcsolódnak veszélyek. Vannak, akik allergia miatt érzékenyek lehetnek az articsóka hatásaira, különösen az articsókalevél -kivonat tekintetében, mivel koncentrált formában van benne. Mivel ez a növények technikailag bogáncs, nem zöldség, szoros rokonságban lehet a parlagfűvel, a százszorszépekkel, a körömvirággal vagy a krizantémokkal. Ezekben allergiában szenvedő embernek rossz tapasztalatai is lehetnek az articsókával kapcsolatban.

Azok, akik már májbetegségben vagy epehólyag -betegségben szenvednek, ne kezdjenek hozzá orvos megkérdezése nélkül az articsóka fogyasztásához, mert súlyosbíthatják a betegség bizonyos negatív aspektusait. A máj- és epehólyag -betegségek kapcsán az articsókát megelőző módszereként kell használni, nem pedig gyógymódként. 


Forrás: https://www.organicfacts.net/health-benefits/other/health-benefits-of-artichokes.html


Tájékoztató jellegű leírásunkban nem konkrét termékek vagy azok tulajdonságai szerepelnek, hanem tudományos szakirodalomban fellelhető, vizsgálatokkal alátámasztott tények növényekről, gyógynövényekről, élelmiszerekről és azok hatásairól az emberi szervezetre.


Hol találok articsókát?